IACLD Logo

انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران

Iranian Association of Clinical Laboratory Doctors



صفحات سایت / کنگره ارتقاء کیفیت - صفحات مرتبط

   ۱۴۰۴/۰۴/۲۱

گزارش مراسم افتتاحیه بیست و دومین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و دومین کنگره کشوری

ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران

نقش کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ارائه رهیافت‌ها و دانسته‌های جدید

نهم اردیبهشت ماه مراسم افتتاحیه بیست و دومین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی به مدت 4 روز با حضور جمع کثیری از اساتید، پژوهشگران و متخصصین حوزه آزمایشگاهی کشور به منظور تبادل دانش، ارائه دستاوردهای نوین و بررسی چالش‌های موجود در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

شعار "کیفیت را پایانی نیست" به یاد می‌آورد هر گامی در جهت بهبود، آغازی برای گام بعدی است. در حوزه حساس و حیاتی آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، کیفیت نه تنها یک استاندارد، بلکه یک فرهنگ سازمانی و مسئولیتی حرفه‌ای است.

امید است این کنگره، فرصتی برای تبادل دانش، هم افزایی تجربه‌ها و توسعه دیدگاه‌های نوآورانه در راستای تحقق هر چه بیشتر این شعار ارزشمند باشد.  

در ابتدا دکتر همتی رییس کنگره فاجعه تلخ آتش سوزی در بندر عباس را تسلیت عرض نمود و با خانواده‌های داغدار این حادثه دردناک ابراز همدردی کرد و گفت: این اتفاق بار دیگر اهمیت دور اندیشی، مدیریت خطر و پیشگیری در تمامی عرصه‌های زندگی و حرفه‌ای را به ما یاد آوری کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر جامعه آزمایشگاهی کشور با چالش‌های بی سابقه‌ای روبرو بوده است از بحران‌های ارزی و افزایش هزینه‌های تجهیزات، تا نبود حمایت کافی سیاست گذاران از این بخش حیاتی نظام سلامت. با این حال، امروز مفتخریم که میزبان بزرگ‌ترین رویداد علمی کشور در حوزه طب آزمایشگاهی باشیم. عنوان کنگره پیش روی  “پیشرفت‌های فناوری‌های نوآورانه در طب آزمایشگاهی” است.

در جهان امروز تکنولوژی‌های جدید راه را برای دقت بیشتر، سرعت بالاتر و شخصی سازی فرآیندهای تشخیص و درمان هموار کرده‌اند.

هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های پیچیده، الگوسازی پیش بینی‌های بالینی و بهینه سازی فرآیندهای آزمایشگاهی، انقلابی بی سابقه ایجاد کرده است.

نانو فناوری، با ارائه حسگرهای فوق حساس و روش‌های نوین برای شناسایی نشانگرهای زیستی، افق‌های تازه‌ای برای تشخیص زود هنگام بیماری‌ها گشوده است و فناوری‌های اومیکس دریچه‌ای نو به سوی پزشکی فرد محور گشوده‌اند، جایی که هر بیمار بر اساس ویژگی‌های مولکولی خود، راهکار درمانی ویژه‌ای دریافت می‌کند.

این کنگره فرصتی است برای بررسی تازه‌ترین دستاوردها، تبادل تجربیات و ترسیم آینده‌ای که در آن طب آزمایشگاهی، با تکیه بر فناوری‌های نوآورانه، نقشی بیشتر از همیشه در سلامت جوامع ایفا خواهد کرد.

دکتر همتی در ارتباط با جنبه‌های فراتر علمی این کنگره که حامل پیامی روشن برای مسئولان حوزه سلامت است اذعان داشت: آزمایشگاه‌ها ستون فقرات و قلب تپنده نظام سلامت‌اند، نه حاشیه آن. در حالی که بیش از ۷۰ درصد تصمیم گیری های پزشکی (تشخیص، پیشگیری و پیگیری درمان) بر اساس نتایج آزمایشگاهی انجام می‌شود اما تنها ۵ درصد از بودجه سلامت کشور به بخش آزمایشگاه اختصاص می‌یابد. این شکاف آشکار، نیازمند بازنگری جدی در سیاست گذاری سلامت کشور است.

رضایت مندی پزشک و بیمار از خدمات آزمایشگاهی با ارائه نتایج دقیق و صحیح میسر می‌شود که آن هم در گرو استفاده از کیت‌ها و تجهیزات معتبر است.

رییس کنگره خاطر نشان کرد: هزینه نکردن در آزمایشگاه، هزینه سازی برای آینده است. این بی توجهی می‌تواند به تأخیر در تشخیص بیماری‌ها، درمان‌های نادرست و افزایش بار مالی نظام درمانی منجر شود. به همین دلیل، حفظ سلامت جامعه در این بحران‌ها تنها با درک صحیح نقش آزمایشگاه‌ها و سرمایه گذاری هوشمندانه در این حوزه ممکن است.

درس بزرگ پاندمی کرونا این بود که آزمایشگاه‌ها خط مقدم تشخیص، غربالگری و مقابله با بحران‌های سلامت هستند. این تجربه باید به سیاست‌های پایدار برای تقویت آزمایشگاه‌ها، توسعه آموزش‌های تخصصی و نوسازی تجهیزات منجر شود.

دولت و وزارت بهداشت باید نقش حامی خود را؛ با تأمین ارز ویژه برای تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید، اصلاح تعرفه‌ها، حمایت از تولید داخلی با کیفیت و تدوین سیاست‌های جدید برای پایداری خدمات آزمایشگاهی ایفا کنند.

دکتر همتی هدف از افزایش تعرفه را حمایت از زیر ساخت های تشخیصی کشور نه فشار مالی بر مردم و حذف آزمایشات از سبد سلامت خانوار عنوان نمود و ادامه داد: ما نه تنها خواهان تعرفه گذاری منصفانه و متناسب با واقعیت‌های اقتصادی هستیم، بلکه تاکید می‌کنیم که باید سهم بیمه‌ها در پوشش هزینه‌های آزمایشگاهی افزایش یابد تا مردم در گیر فشار مالی مستقیم نشوند.

ایشان در ارتباط با پرداخت های دیر هنگام بیمه‌های پایه و تکمیلی به عنوان یکی از بحران‌های مزمنی که مستقیمانه ارائه خدمات آزمایشگاهی را تهدید می‌کند بیان کرد: تأخیرهای چند ماهه و یا سالانه در پرداخت مطالبات، فعالیت‌های مطلوب آزمایشگاه‌ها را دچار اختلال می‌کند.

وی کنگره را نماد امید، مقاومت علمی و باور به توان داخلی عنوان داشت و گفت: باید همه با هم، پزشک، آزمایشگاه، سیاست گذار و صنعت، برای ساختن نظامی سلامت محور، علمی و پایدار هم افزایی کنیم.

دکتر همتی رییس کنگره ادامه داد: در این کنگره گرد هم آمده‌ایم تا با شجاعت از نوآوری‌ها و چالش‌ها صحبت کنیم، همچنین از مسئولین می‌خواهیم که به این بخش حیاتی توجه بیشتری داشته باشند. سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه‌ها، سرمایه گذاری در آینده سلامت کشور است. اگر امروز به آن اهمیت ندهیم، فردا هزینه‌های جبران ناپذیری خواهیم پرداخت. وقت آن است که با همکاری همه جانبه، به سلامت مردم و آینده نظام سلامت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

در این مسیر تنها نیستیم. اتحاد و مطالبه گری و همکاری ما می‌تواند به تغییرات مثبت در حوزه سلامت منجر شود. بیایید به آینده‌ای بهتر ایمان داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

 

دکتر زرنانی دبیر علمی کنگره به برگزاری این کنگره طی 22 سال توسط انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی اشاره و اذعان نمود: این امر نشان دهنده همت بالا و تلاش زیاد انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی است که ستودنی و قابل تقدیر می‌باشد. گاهی اوقات برخی از دوستان گله می‌کنند که هنوز در انجام برخی از تست‌های آزمایشگاهی در آزمایشگاه مشکل داریم. چرا با این اوصاف موارد دیگری را مطرح می‌کنید؟ همواره پاسخ من به آن‌ها این بوده است که نقش انجمن و کنگره آموزش دانسته‌ها نیست. نقش کنگره ارائه رهیافت‌ها، دانسته‌های جدید و آینده علمی جامعه آزمایشگاهی است. بر این اساس هر سال با توجه به آنچه که در دنیای علم می‌گذرد تمی در نظر گرفته می‌شود. تم کنگره امسال تکامل آزمایشگاه‌ها در طول تاریخ از ابتدا تا کنون می‌باشد.

 

 

 

 

 دکتر حمزه لو دبیر اجرایی کنگره ضمن عرض احترام خدمت حضار ارجمند در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی، سخنان خود را با کلام مولایمان علی (ع) که "علم قدرت است و هر کس که به علم و دانش آراسته شود، قدرتمند است و توان قدرت نمایی خواهد داشت و هر آن که از علم فاصله گیرد، دیگران بر او غلبه خواهند کرد "آغاز نمود و اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در حضور استادان، بزرگان علم و دانش و نخبگان جوان هستم.

خداوند بلند مرتبه را شاکریم که امسال نیز به سان سال‌های گذشته فرصتی فراهم شد تا شانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و دومین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران را از تاریخ 9 تا 12 اردیبهشت ماه 1404 در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار نماییم.

دبیر اجرایی کنگره به آزمایشگاه‌ها به عنوان قلب خدمات پزشکی که نقش حیاتی در تشخیص، درمان و پیگیری بیماری‌ها ایفا می‌کنند اشاره و بیان کرد: ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی نه تنها به بهبود نتایج درمان کمک می‌کند بلکه اعتماد عمومی به سیستم بهداشتی را نیز تقویت می‌نماید. ادغام علم و فناوری به طور غیر قابل انکاری روند تشخیص در مراقبت‌های بهداشتی – درمانی را متحول کرده است و ما را به طور مداوم به سمت کسب نتایج بهتر برای بیمار سوق می‌دهد. امروزه، در حالی که چشم انداز مراقبت‌های بهداشتی با چالش‌های بی سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، فناوری‌های در حال ظهور آزمایشگاه‌های پزشکی، چراغی از امید است که ما را به سمت آینده درخشان تر در ارائه خدمات مطمئن، مؤثر و با ارزش افزوده برای بیماران و نظام سلامت رهنمون می‌کند.

در آینده نه چندان دور با استفاده از فناوری‌های نوظهور، می‌توان بیماری‌ها را در مراحل ابتدایی تشخیص داد و امکان مداخله زود هنگام و حصول نتایج مطلوب‌تر برای بیمار را فراهم آورد و این یعنی "گذار از مراقبت‌های بهداشتی واکنشی درمان محور به مراقبت‌های بهداشتی فعالانه پیشگیرانه" “Shift from reactive to proactive healthcare” ایشان ادامه داد: کنگره فرصتی مهم را برای متخصصان، پژوهشگران و کارشناسان حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی فراهم می‌کند تا آخرین دستاوردها، تکنیک‌ها و استانداردهای جهانی را به اشتراک بگذارند و از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند. این کنگره به ترویج فرهنگ کیفیت در خدمات آزمایشگاهی کمک می‌کند. با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌های علمی، اهمیت پایبندی به استانداردها و بهبود مستمر کیفیت در آزمایشگاه‌ها تبیین می‌شود. نتایج و یافته‌های حاصله از این کنگره می‌تواند به سیاستگذاران در تدوین و اجرای سیاست‌های بهداشتی موثرتر در حوزه خدمات آزمایشگاهی کمک شایانی نماید.

این کنگره می‌تواند بستری برای ایجاد همکاری‌های بین المللی در زمینه تحقیق و توسعه در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی باشد که نهایتاً به بهبود خدمات و افزایش اعتبار علمی کشور کمک می‌کند.

کنگره به پزشکان و کادر درمانی این امکان را می‌دهد که با روندها و تحولات جدید در آزمایشگاه‌ها بیشتر آشنا شوند و به بهبود فرآیند تشخیص و درمان بالینی کمک کنند.

در مجموع، کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی نقطه عطفی برای ایجاد تغییرات مثبت در سیستم‌های بهداشتی و درمانی است و می‌تواند به پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه سلامت جامعه بیانجامد .

دکتر حمزه لو دبیر اجرایی کنگره به 23 نشست علمی و 40 کارگاه آموزشی با ارائه 6 سخنرانی کلیدی که توسط اساتید برجسته و شناخته شده بین المللی ارائه می‌شود اشاره نمود و گفت:  در این کنگره علاوه بر پرداختن به موضوعات پیرامونتم اصلی کنگره شامل ژئومیکس، پروتئومیکس و هوش مصنوعی، به سایر موضوعات مهم از لحاظ بالینی و کاربردی در حیطه آزمایشگاه و بالین نیز پرداخته می‌شود .

کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی بعد از 22 دوره، هم اینک به عنوان یک رویداد علمی و تخصصی بزرگ در حوزه بهداشت و درمان کشور دارای جایگاه رفیع و حائز اهمیتی است و مورد استقبال کم نظیر اکثر علاقمندان و متخصصان حوزه آزمایشگاه پزشکی قرار گرفته است به نحوی که در کنگره امسال بیش از 7000 نفر شرکت کننده و بازدید کننده در رده‌های مختلف علمی حضور دارند. ما از این بابت مفتخریم که بیشترین حضور و همراهی در ادوار کنگره، در این دوره به ثبت رسیده است.

وی در ارتباط با، بزرگ‌ترین نمایشگاه کیت و تجهیزات آزمایشگاهی که هر ساله همزمان با کنگره برگزار می‌شود اذعان داشت: از این دوره نمایشگاه با عنوان "نمایشگاه تخصصی کیت و تجهیزات آزمایشگاه‌های بالینی ایران" Iran Clinical Lab Expo (ICLE)  به جامعه آزمایشگاهی و شرکت‌ها معرفی شده است، برگزار می‌شود. خوشبختانه امسال نیز شاهد استقبال کم نظیر و گسترده شرکت‌های تأمین کننده کیت و تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی بوده‌ایم به نحوی که در نمایشگاه کنگره امسال بیش از 230 شرکت بازرگانی، تولیدی، تحقیقاتی و دانش بنیان حضور دارند و مدل‌های جدید و پیشرفته تجهیزات آزمایشگاهی را به بازدید کنندگان معرفی می‌نمایند.

شایان ذکر است علی رغم بحران‌های اقتصادی، تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی ایجاد شده برای تأمین کیت و تجهیزات مورد نیاز و مشکلات روز افزون اقتصاد آزمایشگاه‌ها ناشی از حذف ارز حمایتی و افزایش چند برابری قیمت کیت‌ها که همه دست اندرکاران حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی را تحت تأثیر قرار داده است، تلاش نموده‌ایم با استفاده از تجارب قبلی، انتظارات جامعه آزمایشگاهیان را در ابعاد مختلف علمی، کاربردی و آموزشی برآورده کنیم و آنچه که مورد نیاز جامعه آزمایشگاهیان است را در کنگره ارتقاء کیفیت مورد توجه قرار دهیم .

دکتر حمزه لو افزود: همچنین در جشنواره حکیم جرجانی و در یک فضای صمیمانه، ضمن تقدیر از برترین های کارکنان، مسئولین فنی و آثار دانشجویی، به طور ویژه از چهره ماندگار رشته علوم آزمایشگاهی تجلیل می‌نماییم و یاد و خاطره همه دوستان و همکاران و شهدای سلامت که در سالیان گذشته همراه ما بودند و اینک در جمع ما نیستند را گرامی می‌داریم.

در پایان سخن فرصت را غنیمت می‌شمارم و از همکاران خود در کمیته اجرایی و تمامی اشخاص، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دانشگاهی که به هر نحو ممکن از مشارکت در کمیته‌های اجرایی و علمی گرفته تا حمایت مادی و معنوی از کنگره، در برگزاری شایسته شانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و دومین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران ما را یاری نمودند، صمیمانه قدردانی نمایم.

با سپاس از حضور و عنایت همه شما بزرگواران

 دکتر نوری مشاور رییس جمهور از جامعه علمی علوم آزمایشگاهی به ویژه دکترای علوم آزمایشگاهی برای برگزاری برنامه‌های علمی و وزین کنگره ارتقای کیفیت که باعث ترویج و توانمند کردن علوم آزمایشگاهی می‌شود تشکر و عنوان نمود: افتخار دارم که از این جامعه هستم و پایه اینجانب نیز از فیلد آزمایشگاهی بوده است. جرجانی از دانشمندان به نام دوره خوارزمشاهی است. تنها آثار باقی مانده از آن دوران در دوره پزشکی کتاب ذخیره خوارزمشاهی است و توصیه می‌کنم تمامی آزمایشگاهیان آن را مطالعه کنند. اهمیت فعالیت‌های جرجانی امروزه نیز در مجامع علمی مطرح است و خواهان بسیاری دارد.

ایشان افزود: جامعه آزمایشگاهی به درمان و توانمندی‌هایی که در حیطه درمان وجود دارد کمک می‌کند. در دنیا حدود 20 درصد از پژوهش‌هایی که در فیلد پزشکی اتفاق می افتد مرتبط با حوزه علوم آزمایشگاهی است و در کشور ایران این نسبت به 40 درصد افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده جایگاه و پایگاه بسیار بالای جامعه آزمایشگاهی است. اگر شاخص تولید علم در سال‌های اخیر افزایش داشته است بخش عمده‌ای از آن در سال‌های اخیر به جامعه آزمایشگاهی بر می‌گردد. لذا رشته‌های دیگر پزشکی که در بخش پاراکلینیک کمک کننده هستند این جایگاه پژوهشی را در دنیا و کشور ایران ندارند.

دولت چهاردهم با حضور رییس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان دولت علمی و پژوهشی و مرتبط با گروه پزشکی است. در این دوره انتظار بر این است که گروه پزشکی جایگاه واقعی خود را به دست آورند و به ارتقاء سطح علمی، درمانی، آموزشی و توانمندی کل کشور کمک کنند. بنابراین وظیفه خطیری را به عهده داریم و اینجانب هم نماینده جامعه آزمایشگاهی در دولت هستم. تمامی گروه‌های مختلف پزشکی باید دست به دست هم دهند تا بتوانند این نقش را ایفا کنند.

دکتر نوری به مشخص شدن جایگاه واقعی آزمایشگاه‌های بالینی در نظام سلامت کشور اشاره و بیان کرد: در سیستم ارجاع و پزشک خانواده این جایگاه باید تبیین شود. آزمایشگاه نقش اساسی در سیستم بهداشتی و درمانی دنیا ایفا می‌کند.

در سال 1403 سعی نمودم در ارتباط با مبحث ارز و پارامترهای آن با معاونت درمان وزارت بهداشت، برنامه و بودجه، خدمات درمانی و بیمه سلامت جلساتی را داشته باشیم. در مورد تعرفه‌های سال 1404 از همکاران درخواست نمودم آن را آنالیز و با وضعیت موجود بررسی کنند که آیا تعرفه تعیین شده با هزینه‌ها همخوانی دارد یا خیر تا در صورت عدم همخوانی زمینه‌های لازم را برای اعمال قوانین مرتبط آغاز کنیم.

جامعه آزمایشگاهی از کاردانان، کارشناسان، کارشناسان ارشد و متخصصین امر که صاحبان فرآیند هستند تشکیل شده است. درخواست‌های به حق این عزیزان هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور رییس جمهور گفت: هماهنگی جهت پیشبرد انتظارات جامعه آزمایشگاهی مستلزم ارائه پیشنهادی جامع است که شامل تمامی موارد مطرح شده باشد تا امسال بتوانیم آن را پیگیری و عملیاتی نماییم.

 

در ادامه مراسم افتتاحیه از دکتر اکبر ملک پور از بنیان گذاران آزمایشگاه رفرانس و مرحومه دکتر یوسفی همسر ایشان که هر دو از خیرین سلامت هستند و همواره در انجام امور خیر پیشگام بوده‌اند تقدیر و تشکر شد و توسط مجری قرائت گردید: خداوند منان را شاکریم که به ما نعمت قدردانی و تقدیر از عزیزانی را ارزانی فرموده که همواره مظهر مهر هستند و با عظمی راسخ در خدمت رسانی به هموطنان ارجمند به شایستگی تلاش می‌کنند. امید است در سایه عنایات ایزد منان سربلند باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین  از برگزیدگان انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران تقدیر به عمل آمد.

  • همکار ارجمند سرکار خانم دکتر آزاده صدری
  • همکار ارجمند جناب آقای دکتر اکبر مهر موحد

در صحنه علم آنان ماندگارند که با عشق و تلاش، چراغ دانایی را روشن نگه می‌دارند

 

 

 

هر ساله در برگزاری ادواری کنگره به معرفی چهره ماندگار می‌پردازیم. امسال نیز در مراسم افتتاحیه بیست و دومین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی فرصتی را فراهم آوردیم تا از نزدیک با تلاش‌ها و دستاوردهای یکی دیگر از شخصیت‌های برجسته علمی آشنا شویم که زندگی خود را در مسیر پیشرفت و تعالی جامعه سپری نموده است.

سرافرازی، پیشرفت، آبادانی و قدرتمندی کشور مرهون مردانی است که عمر گرانمایه را صرف برافروختن چراغ دانش در دل خویش و دیگران می‌کنند، دانش و بینش، قدرت اصلی در ستیز با جهل و سرمایه اصلی برای ساختن میهن است.

امیر سید علی مهبد متولد 1330 در تهران، از همان نوجوانی سخت کوش و عاشق دانش بود، علی رغم اینکه در 12 سالگی از نعمت پدر محروم شد، به سرعت مدارج علمی را گذراند و با اخذ کارشناسی در رشته تکنولوژی پزشکی از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد و دکتری علوم آزمایشگاهی از دانشگاه تهران، یکی از چهره‌های علمی و بنیانگذاران دانشگاه علوم پزشکی ارتش شد.

 دکتر سید علی مهبد در سال 1373 به صورت رسمی درجه استادیاری را از وزارت بهداشت اخذ و از سال 1374 فعالیت آموزشی خود را در دانشکده‌های پرستاری و پیراپزشکی ارتش آغاز نمود، سپس به همراه دکتر توانا رییس وقت اداره بهداشت نیروی زمینی از پایه گذاران تأسیس دانشگاه علوم پزشکی ارتش شد، در طول این سال‌ها ایشان مدیر گروه انگل شناسی، قارچ شناسی و میکروب شناسی بوده و در رشته‌های مختلف از جمله قارچ شناسی و فیزیوپاتولوژی خون، خون شناسی و بانک خون تدریس کرده و تالیفات ارزشمندی در این زمینه از خود برجای گذاشته است.

ثمره سال‌ها فعالیت دکتر سید علی مهبد، این فرزند ایران، تربیت دانشجویانی است که به درجات بالای علمی، پژوهشی و مدیریتی کشور رسیده و خدمات ارزشمندی را به هموطنانمان ارائه می‌نمایند چرا که در صحنه علم آنان ماندگارند که با عشق و تلاش، چراغ دانایی را روشن نگه می‌دارند و با دانش خود، راهی به سوی پیشرفت و روشنگری می‌گشایند. آنان که نه تنها به دنبال کسب دانش هستند، بلکه با انتقال آن به دیگران، میراثی جاودان از خود به جای می‌گذارند.

شایان ذکر است به دلیل بیماری دکتر مهبد و بستری بودن وی در بیمارستان پسر و دو فرزند دختر ایشان در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و دومین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران حضور پیدا کردند و پسر ایشان ضمن تشکر از برگزار کنندگان و اساتید حاضر در کنگره  اذعان داشت: حقیقتاً ایستادن در جایگاهی که متعلق به پدرم دکتر امیر سید علی مهبد است و صحبت کردن به جای ایشان بزرگ‌ترین افتخاری می‌باشد که تا به این لحظه نصیب من شده و در عین حال سنگین‌ترین و غم انگیز ترین کاری است که تا با این لحظه انجام داده‌ام.

وی در پایان صحبت‌های خود به فصل بهار که مورد علاقه پدرشان بود اشاره و بیتی از حافظ را قرائت نمود:

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی                         که بسی گُل بدمد باز و تو در گِل باشی

از طرف پدرم خوشدلی و دل خوش را برای همه ایرانیان آرزو می‌کنم.

 

 

چهره ماندگار به پاس تحول کنترل کیفیت در ایران

چه نایابند آنان که دانش و فروتنی را با هم دارند،  چرا که دانش، سرشار از غرور است و فروتنی، نیازمندِ گذشتن از خود.  آنان که این دو را در کنار هم نگاه می‌دارند، گوهری نادر در دستان بشریت هستند. دانش، آنان را به اوج می‌رساند و فروتنی، آنان را به زمین می‌آورد تا با دیگران هم قدم شوند. چه زیباست انسانِ دانایی که در عین بلندای فکر، سر به خاک می‌ساید و از هر کس چیزی می‌آموزد. اینان، چراغ‌های راهند در تاریکی‌های غرور و نادانی.

در تایخ 1403/02/09 همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه از دکتر حسن بیات به عنوان چهره ماندگار به پاس تحول کنترل کیفیت در ایران قدردانی شد.

 

 

دهمین جشنواره حکیم جرجانی برگزار شد

جشنواره حکیم جرجانی به عنوان یکی از بخش‌های برجسته و الهام بخش در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی با هدف قدردانی از زحمات جامعه فرهیخته آزمایشگاهی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی برگزار گردید.

امسال بخش‌های متنوع این جشنواره شامل انتخاب مسئول فنی برتر، کارکنان برتر آزمایشگاه‌ها، آثار دانشجویی برتر (مقاله برتر، محقق برتر، اختراع برتر، ابداع و نوآوری و آینده نگر)، فن آور (فن آوران) برتر و کتاب برتر بود.

دکتر یوسف پورخوشبخت دبیر دهمین جشنواره حکیم جرجانی به تغییراتی که در جشنواره سال جاری اتفاق افتاده است اشاره و بیان کرد: یکی از نکات مهم در انتخاب مسئول فنی برتر علاوه بر معیارهای سال گذشته، مکاتبه با هیئت مدیره شاخه‌های استانی انجمن بود مبنی بر این که هیئت مدیره استان بتوانند از بین همکاران واجد الشرایط نفرات اول تا سوم را انتخاب نمایند. این فعالیت باعث گردید هیئت مدیره های استانی بتوانند همکارانی را که کوشش و زحمات و مشخصات خاص و شایسته‌ای دارند معرفی و انتخاب کنند.

وی اضافه نمود: در بخش دانشجویی علاوه بر عناوین قبلی براساس پیشنهاد شورای داوری با دانشکده‌های پیراپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مکاتبه کردیم تا دانشجویان نخبه و ممتازی که به عنوان استعداد درخشان تلقی و در مقاطع کارشناسی ارشد و PhD قبول شده‌اند و همین طور دانشجویانی که در مقطع کارشناسی دارای بالاترین میانگین در بین کل ورودی‌های خود هستند را معرفی نمایند.

در بخش کتاب برتر در سال جاری استقبال بهتری نسبت به سال گذشته شد. کتاب‌های ارزشمندی برای شورای داوری ارسال که بهترین‌ها انتخاب گردید.

شورای مشورتی در جشنواره جرجانی از روسا و معاونین دانشکده‌های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی بود که در بخش دانشجویی به خصوص مبحث مقالات، طرح‌ها و امور دانشجویی همکاری نزدیک‌تری انجام شد.

دبیر دهمین جشنواره حکیم جرجانی گفت: در ارتباط با مبحث شرکت‌های دانش بنیان طی دو سال اخیر مکاتبات زیادی با 5 هزار شرکت دانش بنیان در حوزه ریاست جمهوری صورت پذیرفت. انتظار می‌رفت در این بخش همکارانی که در حیطه آزمایشگاه بالینی دارای تولیداتی باشند و بخش مولد تلقی می‌شوند مشارکت نمایند. متاسفانه حتی یک مورد هم نداشتیم و این جای سؤال داشت که آیا چنین شرکتی وجود ندارد که در بخش آزمایشگاه فعال مولد باشد؟ آیا هر چیزی که موجود است وارداتی می‌باشد و فقط در کشور بسته بندی می‌شود؟ یا این که نوع فعالیت‌های ما در این بخش اشکال داشته است. ولی تمام مسیرها و مبادی که جهت اطلاع رسانی با مسئولین ذی ربط وجود داشت طی گردید و امیدواریم که بازخورد داشته باشد تا در این بخش خدمت همکاران ارجمند باشیم.

در ادامه از منتخبین دهمین جشنواره حکیم جرجانی تقدیر به عمل آمد.

  • مسئول فنی برتر آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی

- همکار ارجمند جناب آقای دکتر محمدرضا مهدوی امیری، دکترای ژنتیک پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس

- همکار ارجمند جناب آقای دکتر علیرضا پوررضا، دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی (DCLS)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

- همکار ارجمند جناب آقای دکتر مجتبی دیده دار، قارچ شناسی پزشکی و متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی اراک

  • کارکنان برتر آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی

- همکار ارجمند جناب آقای دکتر حمیدرضا درستکار، بیوشیمی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

- همکار ارجمند سرکار خانم عذرا حقانی نسیمی، کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

- همکار ارجمند جناب آقای رضا حصاری، کارشناسی علوم آزمایشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی

  • کتاب برتر

- همکار ارجمند جناب آقای دکتر مظفر جباری، کارشناسی ارشد انگل شناسی پزشکی، کارشناسی ارشد بیوشیمی، دکترای مدیریت آموزش

- همکار ارجمند جناب آقای دکتر نادر وظیفه شیران، دکترای تخصصی هماتولوژی آزمایشگاهی و بانک خون

- همکار ارجمند جناب آقای دکتر جواد محمد نژاد اروق، فلوشیب علوم آزمایشگاهی بالینی، دانشیار بیوشیمی بالینی دانشگاه تهران

آثار دانشجویی برتر

  • مقاله برتر

- همکار ارجمند جناب آقای کاظم غفاری، دانشجوی دکتری هماتولوژی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • محقق برتر

همکار ارجمند جناب آقای محمد امین واعظی، دانشجوی دکترای بیوشیمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

  • دانشجویان ممتاز رشته‌های علوم آزمایشگاهی و علوم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

- همکار ارجمند جناب آقای محمد پهلوانی پور، مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

- همکاران ارجمند سرکار خانم سارا عارضی و سرکار خانم حنانه عزیزاله، مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

- همکار ارجمند جناب آقای رضا عرب درازی، مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز

- همکار ارجمند سرکار خانم رستا مرادی، مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

- همکار ارجمند جناب آقای اشکان شعبان نژاد، مقطع دکترای تخصصی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

- همکاران ارجمند سرکار خانم آذین اسماعیلی و سرکار خانم فاطمه زمانی، مقطع کارشناسی ارشد و همکار ارجمند سرکار خانم زهرا راستی، مقطع دکترای تخصصی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

- همکاران ارجمند جناب آقای محمد کشتکاری، سرکار خانم سپیده سارا طباطبایی و سرکار خانم فاطمه عبداللهی، مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی فارس