IACLD Logo

انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران

Iranian Association of Clinical Laboratory Doctors



صفحات سایت / کنگره ارتقاء کیفیت - صفحات مرتبط

   ۱۴۰۴/۰۴/۲۱

گزارش مراسم اختتامیه بیست و دومین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

پایان یک رویداد علمی گامی بلند در مسیر تحقق اهداف مشترک

با یاری خداوند متعال و تلاش‌های شبانه روزی مسئولین و دبیرخانه کنگره و همراهی ارزشمند شرکت کنندگان گرامی مراسم اختتامیه بیست و دومین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در تاریخ 1404/02/12 برگزار شد. امید است برگزاری چنین رویدادهایی زمینه ساز تعامل علمی، تبادل تجربیات و ارتقای سطح دانش در حوزه آزمایشگاهی باشد.

دکتر همتی رییس کنگره به پایان رویداد علمی و بین المللی که نه تنها فرصتی برای تبادل دانش و تجربه بلکه گامی بلند در مسیر تحقق اهداف مشترک برای ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در سطح ملی و جهانی است اشاره نمود و گفت: شانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و دومین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی با محوریت "پیشرفت‌های فن آوری های نوآورانه در آزمایشگاه پزشکی" میزبان صدها اندیشمند، متخصص و پیشگام از سراسر ایران و جهان بود. در این روزها شاهد ارائه دستاوردهای پژوهشی ارزشمند، بحث‌های تخصصی پیرامون چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و معرفی فناوری‌های جدیدی بودیم که آینده این حوزه را متحول خواهند کرد. از استانداردسازی فرآیندها تا اعتباربخشی از هوش مصنوعی در افزایش دقت آزمایش‌ها از اهمیت وزیکول‌های خارج سلولی در تشخیص تا ضرورت ارتباط نزدیک آزمایشگاه و پزشکان موضوعات مطرح شده در این کنگره بود که نه تنها مرزهای دانش را گسترش داد بلکه راهکارهای عملی برای بهبود کیفیت خدمات و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت را به اشتراک گذاشت. به عنوان رییس کنگره افتخار دارم از همه سخنرانان، حامیان، کمیته‌های علمی و اجرایی و همچنین شما شرکت کنندگان عزیز که با حضور پر شور خود به غنای این رویداد افزودید صمیمانه سپاسگزاری نمایم.

دکتر همتی همکاری فرابخشی میان آزمایشگاه و پزشک، دانشگاه، صنعت و تولید و مراکز بهداشتی را تنها راه رسیدن به جامعه‌ای سالم‌تر و نظام آزمایشگاهی کارآمدتر عنوان و بیان کرد: امروز پایان راه نیست آغاز تحولی تازه است. از همکاران جوان‌تر می‌خواهیم که مشعل نوآوری و مسئولیت پذیری را با انرژی بیشتری حمل کنند چرا که آینده این حوزه در گرو تلاش‌های امروز شماست.

در پایان امیدوارم که نتایج این کنگره نه تنها در مقالات و گزارش‌ها بلکه در عمل به بهبود کیفیت زندگی مردم و تقویت سیستم‌های سلامت منجر شود. بیایید با خاطری آسوده و قلبی پر امید از اینجا برویم ولی همواره به یاد داشته باشیم که رسالت ما در قبال سلامت جامعه هرگز پایان نمی‌پذیرد.

پروفسور زرنانی دبیر علمی کنگره در ارتباط با اتفاق مبارکی که در طراحی پوستر کنگره و تاکید بر روی ریشه‌های درخت رقم خورد اذعان داشت: ریشه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند. درخت، تنه و برگ به واسطه ریشه‌ها است. در نتیجه انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی به عنوان نماینده کنگره ارتقای کیفیت قدردان ریشه‌های خود یعنی افرادی است که برای نخستین بار کنگره را راه اندازی نموده‌اند. از تمامی گذشتگان انجمن و کنگره بی نهایت سپاسگزارم. افرادی که در حال حاضر تنه درخت علم هستند ریشه محسوب می‌شوند. قدردان ریشه‌ها هستیم. تفسیر ریشه که در خاک پنهان است درست نیست. رسالت تنه است که بداند چگونه جریان علم در تنش جاری گردیده است. وظیفه داریم که قدردان اصناف و اساتید خود باشیم. به هر حال بیست و دومین کنگره برگ زرینی از کتاب کهن کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی بود. از هیئت مدیره فعال و کوشای کنونی تشکر ویژه دارم.

وی افزود: اگر چه کنگره QICL راه خود را پیدا کرده بود ولی در طی مدیریت اخیر راهش استوارتر شد و رسالت انجمن را به درستی به جامعه علمی کشور منتقل نمود. فرا انجمنی فکر کرد، دیوارها را شکست و ارتباط خود را با جامعه بالینی و محققان و دانشمندان غیر علوم آزمایشگاهی بیشتر نمود و نتیجه مثبتی گرفت. این تغییر نگرش باعث استقبال بی نظیر از پانل‌ها و کارگاه‌ها شد. ما به عنوان حال روزی گذشته خواهیم شد. بنابراین برای آینده‌ای که به وجود خواهد آمد باید ریشه‌های قوی باشیم تا آن‌ها هم از ما یاد کنند و تمام سعی هیئت مدیره و اینجانب به عنوان دبیر علمی کنگره طی چند سال حفظ رسالت اصلی کنگره برای به روز رسانی دانسته‌ها، ارتباط با آنچه در سطح دنیا می‌گذرد و آگاهی از تغییرات آینده بود. این کنگره و کنگره گذشته تا حد زیادی از این لحاظ موفق بوده است و دیدگاه‌ها را تغییر داد. برای انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی که یکی از انجمن‌های پر افتخار حوزه پزشکی کشور است و برای کنگره QICL 2025 آرزوی موفقیت دارم. این کنگره سمبل مهم جامعه آزمایشگاهی کشور است و رویدادی با این وسعت در سطح آزمایشگاهی کشور نداریم.

دکتر حمزه لو دبیر اجرایی کنگره به گام‌هایی که در جهت ارتقاء و توسعه کنگره برداشته شده است اشاره و خاطر نشان کرد: در طی این سال‌ها توانستیم به جامعه آزمایشگاهی کشور خدمات ارزنده‌ای را در اقصی نقاط کشور در ابعاد مختلف پژوهشی و آموزشی معرفی نماییم و دستاوردهای حوزه آزمایشگاه پزشکی را به سمع و نظر مسئولین امر و تمامی همکاران برسانیم. کنگره ارتقای کیفیت پس از 22 دوره به مرحله‌ای دست یافته که همکاران آزمایشگاهی هر سال در انتظار برگزاری آن در اردیبهشت و خرداد ماه هستند.

دکتر حمزه لو یکی از نوآوری‌های کنگره را تعریف یکتم برای هر کنگره ذکر نمود و گفت: با خوش فکری همکاران به خصوص آقای دکتر زرنانی این پیشنهاد اجرایی گردید. انتخاب یکتم برای هر دوره و تمرکز آن باعث شد همکاران خود را از دستاوردهای جدید در حوزه آزمایشگاه آشنا کنیم. همچنین سعی نمودیم در این کنگره و چند کنگره قبل نقش همکاران بالینی برای حضور در پانل‌ها را پر رنگ‌تر نماییم. بسیاری از پانل‌ها با مدیریت همکاران بالینی اجرا شد که این مهم به ارتباط میان بالین و آزمایشگاه کمک کرده و باعث رسیدن آن‌ها به نقطه اشتراک می‌شود.

امسال با توجه به پیش بینی‌های انجام شده بیش از 7 هزار نفر شرکت کننده و 5 هزار نفر ثبت نام حضوری و غیر حضوری داشتیم که نشان دهنده استقبال بی نظیر همکاران از این کنگره می‌باشد.

ایشان طبق نظر سنجی انجام شده توسط شرکت کنندگان درصد رضایت از برخی آیتم‌های کنگره را به شرح ذیل اعلام کرد: رضایت شرکت کنندگان از تاریخ برگزاری و مدت زمان کنگره 88 درصد، مکان برگزاری کنگره 91 درصد، امتیاز بازآموزی برای رده‌های مختلف تحصیلی 87 درصد، نحوه ثبت نام 93 درصد، نحوه پذیرایی 72 درصد، هزینه ثبت نام 84 درصد، سهولت کاربری و کارایی دستگاه‌های صدور کارت هوشمند 93 درصد، سطح علمی کنگره 87 درصد، نظم و ترتیب برگزاری و مدیریت اجرایی کنگره 83 درصد و نظر کلی همکاران و شرکت کنندگان در برنامه 87 درصد بود. قطعاً این رضایت حاصل فعالیت همکاران در دبیرخانه اجرایی و علمی کنگره است.  

دکتر فریبا شایگان مدیر علمی کنگره ضمن تقدیر از اساتیدی که به ما آموختند تا امروز در این نقطه قرار بگیریم قطعنامه پایانی را قرائت نمود: امروز بر کسی پوشیده نیست که کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین، به روز ترین و پرمخاطب‌ترین گردهمایی‌های علمی دنیا است. برگزار کنندگان به روشنی می‌دانند که مأموریت آن‌ها تکرار مجدد آموخته‌ها نیست بلکه به روز رسانی آموخته‌ها و حرکت همگام با پیشرفت‌های پرشتاب علم روز دنیا است. در این راستا انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با تاباندن نور به آخرین تکنولوژی‌های و دستاوردهای علمی در زمینه‌های مرتبط با علوم آزمایشگاهی کنگره بیست و دوم کشوری و شانزدهمین بین المللی را با افتخار به پایان می‌برد. کنگره امسال با 23 محور اصلی، 44 کارگاه تخصصی و 6 سخنرانی کلیدی حمایت علمی بیش از 6 نهاد بین المللی و حضور نمایشگاهی 230 شرکت تجهیزاتی آزمایشگاهی و شرکت فعالانه نزدیک به 7 هزار نفر بزرگ‌ترین رویداد آزمایشگاهی کشور را به درستی و سربلندی نقش زد.

انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با هوشیاری تمام به پیروی از گفته برتالانفی پدر تفکر سیتمیک آینده حال را می‌سازد مبنای شعار کنگره امسال را فناوری‌های بدیع در حوزه آزمایشگاه پزشکی نام گذاشت تا سیر تکاملی آزمایشگاه از گذشته به حال و از حال به آینده همچنان قلب تپنده ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی باشد. آگاهی از سرعت شگرف پیشرفت فناوری‌های آزمایشگاهی و شتاب روز افزون رشد علمی در آزمایشگاه‌ها نسبت به گذشته ضرورت توجه بیش از پیش بازیگران و بازی سازان میدان تشخیص پزشکی به تحولات آینده را نیاز دارد. آینده آزمایشگاه بی شک متأثر از پیوند تکنولوژی‌های مولتی اومیکس و هوش مصنوعی خواهد بود. مشهود است که به زودی هوش مصنوعی با آنالیز حجم وسیعی از داده‌های تولید شده در آزمایشگاه می‌تواند الگوریتم‌هایی بسازد که متخصصین از آن‌ها در پیشگویی بسیاری از یافته‌های بالینی استفاده کنند. تلفیق هوش مصنوعی با فناوری‌هایی با تکنولوژی بالا در آینده‌ای نزدیک آزمایشگاه‌ها را از خدمات کمکی در تشخیص به مراکز پیشگویی بیماری‌ها در آینده تبدیل خواهد کرد و این امید وجود دارد که آزمایشگاه‌ها نقش فعلی را رها و جایگاهی متفاوت و نو در پزشکی با تشخیص سریع و پیش بینی بیماری‌ها به عهده گیرند.

مبنای فکری انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در سال‌های اخیر همواره گذر از خرد صنفی به خرد جمعی بوده است. اگر چه دانش آموختگان دکترای علوم آزمایشگاهی در چهار دهه گذشته خدمات شایان و بی نظیری در ارتقای سطح خدمات تشخیص پزشکی به نظام بهداشتی کشور نموده‌اند و رد پای ملموس آن‌ها را در جا به جای پزشکی کشور می‌توان دید اما بر این باورند که علم محدود به انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیست. پس با دور اندیشی تمام درهای کنگره را به روی صاحب نظران، دانشمندان، صاحبان اندیشه و افراد متخصص در حوزه‌های مختلف دانش علوم آزمایشگاهی و دانسته‌های بالینی باز می‌گذارد تا سیاست گذاران عرصه بهداشتی و درمانی فرصت ارتقای جهان تشخیص پزشکی را به نگاهی جامع و گسترده داشته باشند. دیدگاه فرا انجمنی و مشارکت رشته‌های مختلف حوزه‌های تشخیصی، بهداشتی و متخصصین بالینی می‌تواند کمک کند که همه ذینفعان آمادگی ورود به دنیای پر تغییر قابل پیش بینی برای آزمایشگاه را داشته باشند و با تهیه رهنمودهای جامع فرصت ارتقاء برای آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی را فراهم سازند.

برگزار کنندگان کنگره ناباورانه اثرات مهلک حذف ارز ترجیحی دستگاه‌ها، کیت و مواد آزمایشگاهی را در اقتصاد آزمایشگاه رصد می‌نمایند و معتقدند عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت مابه التفاوت ارزی به آزمایشگاه‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به چرخه تشخیص و سلامت بیماران وارد سازد. استفاده از تست‌های تشخیص بر بالین (Point of Care Test) در آزمایشگاه‌ها ضرورتی نادیده گرفته شده در نظام سلامت است که بایستی با تدوین گایدلاین ها و اصلاح آیین نامه‌ها امکان دسترسی آسان و سریع بیماران به جواب‌های اورژانسی در یک پروسه استاندارد را فراهم سازد.

انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی باور دارد با افزایش بیش از پیش نقش خود در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با علوم آزمایشگاهی می‌تواند به عنوان انجمنی متعهد به ارتقای سلامت مردم به عنوان بازوی مؤثر وزارت بهداشت ایفای نقش نماید و شاید دلسوزان نظام سلامت و مردم را به فکر اندازد که با احیای دوباره رشته دکترای علوم آزمایشگاهی یادمانی ماندگار بر منظر مردمان این سرزمین سبز کند. انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی بر خود واجب می‌داند که از استقبال و همراهی ستودنی شرکت کنندگان، همکاران برج میلاد، شرکت‌های آزمایشگاهی، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، متخصصین بخش‌های دولتی و خصوصی، اساتید ایرانی و خارجی، شخصیت‌های برجسته علمی، حامیان بین المللی کنگره و حامیان داخلی سپاس و قدردانی نماید.

باشد که گیتی برگ‌های فرح بخش موفقیت را در عرصه توجه درست به آزمایشگاه سبز نماید.